Yad Vashem en De graftuin

6 mei 2015 - Jeruzalem, Israël

We zijn vandaag begonnen bij Yad Vashem. Yad Vashem betekend " Ik geef hen in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam (een yad vashem) ... die niet uitgegroeid zal worden" Jesaja 55:5. Het is een museum en herdenkingsplaats voor de holocaust en de vervolging van de joden in de tweede wereld oorlog. Het is een indrukwekkend plek om stil te staan bij wat er allemaal gebeurd is. We hadden voor ma een rolstoel geleend en daar was ze heel blij mee. We hebben verschillende foto's en filmpjes gezien van wat de joden allemaal mee moesten maken in de tijd dat Hitler aan de macht was. Ma was ook erg onder de indruk van kindermonument waar een kaars wordt gebrand met een en al spiegels er om heen waardoor het lijkt dat overal lichtjes branden. Je hoort de namen van de kinderen die overleden zijn. Erg indrukwekkend.
Na de lunch zijn wij naar de graftuin geweest. Graftuin is een tuin wat behouden is uit de tijd van Jezus. In de tuin is er een graf wat lijkt op de graf waar Jezus neergelegd en opgestaan is. Het mooi van deze plek is dat groepen uit heel de wereld komen om hier een kleine dienst te houden en avondmaal te vieren. We waren gaan zitten bij een groep uit India, vermoeden wij. Ze waren aan het zingen en toen ik vroeg wat ma er van vond gaaf ze aan dat ze graag liederen in nederlands mee wilde zingen. En ja hoor Martin hoorde iets verder weg een groep Nederlands zingen. Wij daar na toe en we mochten er bij komen zitten. En jawel,  ze zingen ma haar favoriete liedje " U zij de glorie". Wat heeft ze genoten. En wij ook. Daarna zijn we nog met de bus naar olijfberg gegaan, de plek waar Jezus opgestegen is en weer terug zou wederkeren. We wilde wel daar op Hem wachten :-) maar omdat we niet zo goed weten hoe lang het zou duren zijn we toch maar weer terug gegaan naar het appartement. De uitzicht op de olijfberg was indrukwekkend, zie de foto's. Al met al een intensief dagje, maar wel een met een goud randje. Moe en voldaan zijn we aan het uitrusten. Morgen gaan we naar Ein Gedi en de Dode Zee. Nog voor iemand wat modder mee nemen? Is goed voor je huid.

Ps nog bedankt voor al jullie lieve en leuke berichten, het doet ons goed dat jullie zo meeleven en genieten van de verhalen.

1. Jan Sinke:
    6 mei 2015
    Mijn reactie is zeer positief,maar is weer verdwenen,een foutje in de computer,nu ga ik skypen'Hartelijk dank voor de mooie stukjes etc'Jan
  2. Adriana(Adrie):
    6 mei 2015
    heel indrukwekkend, dat graf.
    Lekker uit rusten en morgen gezond en uitgerust aan een nieuwe dag beginnen.
  3. Hennie Slot:
    Hoi lieverds.
    Wat een intensieve dag hebben gehad, heel veel indrukken op gedaan...heel bijzonder.
    Fijn dat Jullie een rolstoel hebben kunnen regelen voor Mama.
    Hier is alles goed hoor.
    Lekker slapen, en uitrusten.
    Xxxxxx
  4. Jan Sinke:
    7 mei 2015
    Wat leuk om elkaar te zien en al die positieve reactie.Ik
    zie weer uit naar a.s. vrijdag.Adios.Jan.
  5. Bianca smolders:
    7 mei 2015
    gisteren geen tijd gehad om t blog te lezen, maar vandaag er de dag (bijna) mee gestart. wij willen de avondturen niet missen! een mooie belofte Yad Vasem voor de joden...ook hier is er afgelopen week weer veel te zien en en te lezen geweest ivm dodenherdenking. wat mij bij blijft is het intervieuw dat astrid joosten heeft gehad met bekende mensen internationaal (woopi goldberg, jeroen krabe, carice van houten etc). zij probeerde te achterhalen wat het dagboek van anne frank voor hen betekend (heeft). over de hele wereld insprireerd zij nog steeds vele mensen. anne is er niet meer...het dagboek is één van de best vertaalde /verkochte boeken samen met de bijbel. bijzonder toch!
    mooi dat jullie samen in het nederlans nog konden meezingen (ook wel fijn voor martin, ik denk dat indiaas zelfs voor hem best lastig is ..hihi). de olijfberg...heel mooi een oase van rust. ik ben blij dat jullie hebben besloten er niet te blijven wachten...we kunnen jullie niet missen ( en mogen nog lekker bij jullie een "dinercheque" komen verzilveren dus kom maar lekker terug...ookal wordt t een broodje worst). betreft de modder..ook een reden om terg te komen. neem maar n hele poel mee....we kunnen wel n verjongingskuur gebruiken.