De voorbereiding voor de Sabbat

8 mei 2015 - Jeruzalem, Israël

De dag eindigde gisteren met een lichte zonnesteek bij mij zelf. Zit ik ma te commanderen om zich goed in te smeren, hoed op te doen en water te drinken. Let ik niet zo goed op mij zelf. Lekker slim. Ik denk dat de hitte van gisteren en geen petje op, er voor zorgde dat ik aan het einde van de dag met hoofdpijn en misselijkheid vroeg mijn bed in gedoken ben. Gelukkig ging het met ma en Martin goed. Vandaag maar goed dat we het rustig aan hebben gedaan. We zijn begonnen in centrum van Jeruzalem. Altijd een gezellige plek om te zijn waar groepjes zingen en of een terrasje pakken. Wij hebben ook lekker mensen gekeken met een kopje koffie erbij. Je kan er zoveel culturen en diverse gelovigen bewonderen. Daarna nog even verder gewinkeld om daarna ma op een terrasje te parkeren. Ik had een dealtje met de serveerster gemaakt om een oogje in het zeil te houden, ze vroeg wel of we haar weer op kwamen halen. Ik liet haar weten dat we het nog niet zeker wisten :-). We hebben snel in de drukte de laatste boodschappen voor de sabbat gehaald. Dit is voor mij wel nostalgie. Het doet mij herinneren dat ik samen met mijn moeder en broertje naar de markt gingen om op de markt de boodschappen te hallen. De serveerster was opgelucht dat we ma toch maar weer opgehaald hebben. Na thuis komst hebben we lekker gerelaxt en daarna ben ik begonnen om sabbat maaltijd klaar te maken. Hier begint de sabbat als de zon ondergaat, vandaag was dat om 18:44. In deze wijk gaat er ook een alarm af om aan te geven dat de sabbat begonnen is. De maaltijd begint met kaarsen aansteken door de vrouw en zegen wordt uit gesproken over het licht. Er wordt dan een bijbel stuk gelezen over het vieren van de sabbat. De wijn wordt gezegend en gedronken dan worden de handen gewassen. Daarna wordt het brood met zout gezegend en uitgedeeld. Dan komt het leukste deel van de avond :-), spreuken 31 wordt voorgelezen door de man des huizes om de vrouw des huizen te bedanken voor het werk wat zij verricht had. Dat heeft Martin trouw gedaan. Daarna worden de kinderen gezegend. Was vandaag niet aan de orde. En als laatste wordt eind zegen uitgesproken. En dan begint de echte maaltijd. Was leuk om het weer eens een keer te doen en Martin en ma genoten er van om er aan deel te nemen. Nu we geen tv hebben gaan we maar lekker een spelletje te doen. Ik hoop dat ik ga winnen. Tot morgen.

1. Hennie Slot:
    8 mei 2015
    Wat verschrikkelijk leuk om jullie op Skype te zien.
    Ma Slot heeft nog wel 3 keer gezegd ehhhh dinsdag komen ze weer terug, heeft wel indruk gemaakt op haar.
    Ze zei ook elke keer Martin, Esther en je Moeder zijn nu in Israël
    En die hebben we net gezien op jou telefoon he❓
    Geniet nog lekker daar‼️
  2. Adriana(Adrie):
    8 mei 2015
    En gewonnen Esther?
    Geniet nog maar lekker van de Sabbat.
    Ik ga mijn mandje ook opzoeken.
    Weet niet hoe laat het daar nu is bij jullie, maar hier is het nu 22.45.
    slaap lekker allemaal.
    En morgen gezond weer op.
  3. Bianca smolders:
    9 mei 2015
    wat een ritueel om de sabat te gaan vieren. mooi om er over te lezen want ik ben er zelf helemaal niet bekend mee. wat gaat de zon er vroeg onder...er zit natuurlujk ook nog een uur zomertijd bij waardoor de zon bij ons veel later onder gaat. een gezegende sabat...xxx
  4. Bianca smolders:
    sorry...sabat...moet zijn sabbat.xx
  5. Jan Sinke:
    9 mei 2015
    Nu las ik heel veel wat mij onbekend voor kwam bv:kaarsen aansteken,afgaan alarm etc,Grappig dat schoonmoeder gestald
    werd op een terrasje en dat je met de serveerster een deal had
    gemaaktDat zou bij mij niet gelukt zijn,Natuurlijk heb ik Spreuken 31 gelezenJa Martin een deugdelijke vrouw gaat robijnen ver te boven en doet je goed al de dagen van je
    leven.Ja Martin vrouwen zijn toch onmisbaar voor de mannen,
    alleen zijn in deze tijd veel vrouwen de "baas"Wat een leuke,
    biddende Martin foto,Groetjes aan allen die jullie lief zijn en
    ook aan mijn lieve Tiny
  6. Jan Sinke:
    P.S.
    Ik wilde jullie nog wijzen op het volgende uit de krant:

Oudste fragment tien geboden is nu te bezichtigen
    in het Israël Museum in Jeruzalem.Het fragment is niet
    eerder vertoond,omdat het te broos is.De 2000 jaar oude
    zeerol is een van de 14 objecten uit de oudheid die op de
    tentoonstelling :A
    brief History of Humankind
    Kijk uit met de zon. Ik ben een zonliefhebber en vond het
    heerlijk in de Isr. zon.Morgen een goede kerkdienst.Laat de
    de onderlinge niet na.Wederom zeg ik VERBLIJD U IN HEERE.
    Liefs Jan