De omgeving van de Dode Zee

7 mei 2015 - Jeruzalem, Israël

We zitten al weer op de vijfde dag, de helft van onze vakantie en nog steeds blijft ma zich verwonderen over wat ze hier mag beleven. Onderweg naar de Dode Zee was ma al aan het genieten van de omgeving. Woestijn en gebergte, berg af en op om bij onze eerste bestemming Ein Gedi te komen. Ein Gedi is een natuurgebied met een paar watervallen. Het is ook de plek waar David zich schuil hield in de grotten voor Saul. Het is een prima plek om je daar te verstoppen. Het was er vandaag 33 graden, daar moesten we even aan wennen. Voor ma was de klim te veel, dus hebben wij haar achtergelaten bij de picknickplek en zijn Martin en ik de klim gaan maken. Het was er prachtig.
Daarna zijn we naar de Masada geweest. Masada is een gebergte waar koning Herodus een paleis gebouwd heeft met uitzicht op de Dode Zee. Ongelofelijk dat een paleis zo boven op een berg gemaakt is. Het heeft wel wat jaartjes geduurd en er waren behoorlijk wat slaven nodig om het te bouwen. Masada staat ook bekend vanwege dat in de tijd van de Romeinen joodse rebellen zich daar schuil hielden met hun gezinnen. Maar toen de Romeinen de berg omsingeld hadden waren er twee mogelijkheden voor de rebellen, of zich overgeven en als slaven verder leven of de groep en zich zelf doden. Ze hebben er voor gekozen om zich zelf te doden. Een paar vrouwen en kinderen zijn over gebleven. Het is nu een reünie. Gelukkig kan je met een kabelbaan naar boven en konden we genieten van het prachtige uitzicht op de Dode Zee.
Helaas voor diegene die modder hebben besteld, we zijn niet gaan drijven in de Dode Zee. Wel heeft ma Dode Zee zout gekocht voor een voetjebadje en wat crème's, dus als je nog een voeten kuurtje wil moet je bij ma zijn als ze terug is. We hebben besloten om lekker terug te gaan. We moesten nog 1,5 uur rijden. Terug in Jerusalem moest ik weer erg wennen aan de stijl van rijden. Het blijft ons verbazen hoe ruig ze hier op de weg zijn. Er zijn genoeg auto's met een deuk of beschadigingen. We zijn steeds blij als we heelhuids bij het appartement zijn gekomen. Morgen gaan we het wat rustig aandoen. Nog even de markt op, om eten voor de Sabbat in te slaan en jeugdherinneringen opdoen in het centrum van de stad. Het zal wel veel verandert zijn. Nu maar weer bijkomen van deze warme dag.

1. Adriana(Adrie):
    7 mei 2015
    al weer een mooie dag gehad dus.
    ik geniet met volle teugen van jullie belevenissen.
    echt elke dag kijk ik mijn mailbox na, of er al weer wat te lezen valt. haha.
    de groeten van jullie zoon,broer/zwager Fred.
    die had ik net nog aan de telefoon.
    als jullie weer terug komen, dan krijgen we ook mooi weer.
    groetjes Adrie en de poezen, Linda,Martin,Tessy,Florian,Flo en Vital.
  2. Annelies:
    Lieve schatten.

Begin zo langzamerhand wel een beetje erg jaloers te worden zeg!! Wat een belevenissen! Heerlijk dat jullie zo met elkaar genieten! Heerlijk dat ma geniet en onder de indruk is van wat ze allemaal te zien krijgt. Wens jullie voor zo weer een goede nachtrust en morgen ook weer een geniet dag.
    Lieve groet van ons
    Niek en Lies
  3. Hennie Slot:
    7 mei 2015
    Hier ben ik ook nog even...fijn dat jullie weer zo'n heerlijke
    Indrukwekkende dag hebben gehad.
    Nu heerlijk uitrusten.
    Xxxx
  4. Arda de Jongh:
    7 mei 2015
    Ha lieve schatten. Wat goed om te lezen dat jullie van zoveel daar kunnen genieten. We wensen jullie nog een hele fijne tijd met elkaar. Liefs van ons
  5. Bianca smolders:
    7 mei 2015
    33 graden en toch niet gaan verkoelen in de dode zee...pff wat n bikkels. morgen even rustig aan doen, lekker hoor!
  6. Fred:
    8 mei 2015
    Shalom,
    Had ik me er zo op verheugd om met modder te kunnen gaan gooien, laten jullie het liggen daar! Jammer hoor!!!
    Wat een warmte daar! Het is hier lekker zonnig, maar gelukkig wat minder hoge temperaturen. Is de warmte geen spelbreker? Ma kreeg vroeger altijd snel hoofdpijn als het erg warm was en een hele rooie knar. Of ben je daar overheen gegroeid?
    Maar alle gekheid op een stokky, Massada dat is heel indrukwekkend. Voordat ze kozen voor de massale zelfmoord hadden de Romeinen de meest lugubere truckjes uit de kast gehaald om de mensen daar tot overgave te dwingen. Te erg voor woorden. Het is een land met heel veel historie.
    Zijn ze daar nog chaotischer en gestressd in verkeer dan hier? Dat wil wel wat zeggen. Ik kan me dan voorstellen dat jullie blij zijn als jullie zonder kleerscheuren bij het appartement arriveren.
    Annyway, geniet ervan schatten. En bedankt voor de gezellige info's.
    Big hug,
    Fred