De ene laatste dag, meer van Galilea

11 mei 2015 - Jeruzalem, Israël

Waar ben ik ook al weer gebleven. O ja, gisteravond zijn we naar een dienst van de kerkgemeenschap King of Kings in Jeruzalem geweest. Alle drie hebben we genoten van de worship, sommige liederen waren in het herbreeuws maar de meeste in het Engels. De preek was voor ma wat moeilijk te volgen. Het ging over dat Pinksteren en joods feest Shavaot naderde. Shavaot is een feestdag voor de gelovige joden waarin gevierd wordt dat de Tora en de 10 geboden door God gegeven is aan Mozes voor het joodse volk bij de berg Sinaï. De voorganger legde uit dat deze twee feesten samen vallen in het jaar. En het mooie vond ik dat hij uitlegde dat niet voor niets is, want we hebben de heilige geest nodig hebben om ons te kunnen houden aan de 10 geboden die God ons gegeven heeft. En dat hij zo graag contact met ons wil, ook al in de tijd van Mozes. Na de dienst hebben we lekker in centrum falafel en shoarma gehaald. Het was de eerste avond dat het echt heel fris was.
Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om de reis naar meer van Galilea te gaan. Het was er prachtig weer. We hebben eerst bij een strandje gezeten en Martin, Mark en Carolina hebben in het meer gezwommen. Het water was er heerlijk. We zochten nog het visje wat een centje in zijn bekje had (math 17). Maar helaas die hebben we niet gevonden. Wel het stadje Kapernaum waar Jezus een tijdje gewoond heeft. Je had hier een mooi uitzicht om het meer en de bergen. Ik snap wel waarom Jezus daar een tijdje wilde wonen met zo'n uitzicht.
Daarna zijn we naar Teberias gegaan, een wat groter stad bij het meer. De huizen zijn gebouwd op de bergen, volgens mij heeft elk huis uitzicht op het meer. Hier zou ik ook wel een tijdje willen wonen. We hebben een klein bootje gehuurd en zijn het meer op gaan varen. Wat waren we met elkaar aan het genieten. Het ging er zelfs een beetje regenen toen we weer terug aan land kwamen. Gelukkig geen storm :-). We zijn nadat we wat hebben gedronken aan het meer weer terug naar Jeruzalem gereden met opnieuw prachtige omgeving om te bewonderen. Moe en voldaan zijn we terug en bezig met de terugreis voor morgen. Ik hoop dat jullie een beetje genoten hebben van onze avonturen. Wij vonden het leuk om het met jullie te delen. Voor ma is dit een ongelofelijke reis geweest en we zijn dankbaar dat het allemaal zo goed is gegaan. Want ondanks de gebreken die ze in afgelopen jaren heeft opgedaan en gezien haar leeftijd, hebben we de reis met haar kunnen doen met veel voldoening. Ik kan het iedereen aanraden om een bijdrage te leveren om een wens in vervulling te laten komen. Wij hebben dit voor ma kunnen doen. Voor mij was het ook geen straf om weer eens terug te zijn in de omgeving waar ik opgegroeid ben. We hebben genoten. Morgen middag maken we weer de reis terug en hopen we in de avond weer terug te zijn op Nederlandse bodem.

1. Hennie Slot:
    11 mei 2015
    Wat een bijzondere tijd hebben jullie gehad.
    Heel veel reden om dankbaar te zijn.
    En dat Mama zo heeft genoten.
    Nu lekker uitrusten en morgen een goede terugreis‼️‼️
  2. Jan Sinke:
    11 mei 2015
    Wat zal ik jouw verhaaltjes missenJe hebt talent en wat hebben
    Jullie je (schoon)moeder verwent.Heel hartelijk dank voor
    Zoveel liefde.Jullie hebben haar een heel groot plezier gedaan. Alle lof en eer hiervoor.Het ga jullie goed en jullie zijn hier altijd meer dan welkom.Shalom.jan
    dan welkom
  3. Bianca smolders:
    11 mei 2015
    wauw, geweldig! heel bijzonder dat julle met zn drieen mocht afreizen naar israel. dat jou schoonmoeder mocht genieten van de rondreis door israel...begeleid door haar eigen lieve reisgidsen...een hele goede reis terug naar nederland...daar weer genieten van jullie lieve meiden!!
  4. Adriana(Adrie):
    12 mei 2015
    Dank voor jullie mooie verslagen, heb er van genoten.
    Fijn dat jullie zo hebben genoten, van dat mooie land.
    goede reis, en welkom thuis in Nederland/Oosterhout,en Gorinchem.
    Liefs Adriana.( Adrie.)