Zon, zee en strand, Tel Aviv

10 mei 2015 - Jeruzalem, Israël

Jullie zijn waarschijnlijk aan het genieten van de zondag terwijl het hier in Jerusalem weer een gewone doordeweekse dag is. Ik heb gisteren ook Sabbat gehouden met het schrijven van een verslagje. We waren namelijk gisteren naar Tel Aviv gegaan naar de zon, zee en strand. Dit hebben we samen met vrienden van mijn ouders gedaan. Mark en Carolina, zij zijn dinsdag aangekomen vanuit Nederland voor twee weken vakantie in Israel. Een week in Tel Aviv aan het strand en de andere week gaan ze vrienden van mijn ouders in Bethlehem en Katzrien (Golan Hoogte) opzoeken en bemoedigen. Wij kennen Mark en Carolina via mijn ouders, ze zijn een beetje onze leeftijd en wij hebben hun een aantal keer ontmoet. Het leuke aan gisteren was dat toen wij naar de strand liepen wij Israëliërs bij het strand zagen volksdansen. Carolina en ik zijn spontaan mee gaan doen. Jong en oud, man of vrouw dansen op Israëlische volksdans liedjes. Ontzettend leuk om weer eens mee gemaakt te hebben.
Mark en Carolina verbleven in een hotel vlak bij het het strand en in de middag, toen het wat warmer werd, kon ma lekker rusten in hun hotel kamer met airco. Nadat we heerlijk in de zee gezwommen hadden en wat afgekoeld warren zijn we met elkaar uit eten gegaan in een vis restaurant vlakbij een klein haventje. Toen we weer terug in Jerusalem kwamen hebben wij ma terug gebracht naar het appartement en zijn Martin en ik nog het centrum in gegaan. Want als de Sabbat is afgelopen (rond 8 uur, als er twee sterren aan de hemel te zien zijn) dan begint Jerusalem weer tot leven te komen. En gaan de winkels open en zie je in de drukste winkelstraat muzikanten spelen of zingen. Er is dan een gezellige sfeer. Het is er heerlijk om er tussen te lopen en te genieten van de sfeer.
Vandaag zijn we nog een paar plekjes geweest waar je mooie uitzicht hebt. Zoals in Gilo, de wijk  waar ik de laatste jaren toen we in Israël verbleven gewoond heb. We konden van een plek bijna heel Jeruzalem aanschouwen. En bij de molen (geschonken door Nederlanders) vlakbij de oude stad kan je juist heel mooi de oude stad zien. Daarna zijn we de oude stad nog even in gegaan om weer in de smalle straatjes de sfeer te proeven. Aan het einde van deze middag gaan we naar een kerkdienst van messiaanse joden en christenen. King of Kings Church, ook in het centrum van Jerusalem. We zijn benieuwd hoe hier een dienst gehouden wordt. Morgen gaan we naar het meer van Galilea. We hebben met Mark en Caroline afgesproken om elkaar daar ook te ontmoeten omdat zij daar vlakbij verblijven. Het is van uit Jerusalem ongeveer 2,5 rijden maar zeker de moeite waard om de omgeving daar te zien. Het leuke is dat ma zo kan genieten van het kijken naar alle plekken waar we naar toe rijden. We hoeven niet veel te doen om haar een mooie dag te bezorgen.
Het einde begint langzaam te naderen maar ik merk wel dat we er aan toe zijn om weer onze meiden te zien en weer op Nederlandse bodem te zijn. Het is hier heerlijk, maar oost west thuis best geld ook voor mij. Fijne zondag en tot morgen.

1. Adriana(Adrie):
    10 mei 2015
    hier schijnt het zonnetje lekker.
    best wel apart, dat het bij jullie al weer een gewone dag is, terwijl wij hier nog zondag hebben.
    Leuke foto's waar tante Tiny op staat, is dat woestijn?
    Ik ben hier niet zo in thuis, dus daarom weet ik dat niet.
    Groetjes en een fijne dag nog.
  2. Arda de Jongh:
    10 mei 2015
    Ha lieve schatten. Wat heerlijk om te lezen wat jullie doen en zien! Zie het gewoon een beetje voor me! Kan me voorstellen dat je na de sabbat de sfeer in de stad wil meemaken, lijkt me heerlijk! En mam, gefeliciteerd met je moederdag! Zo te horen kan jij er ook echt van genieten, zó fijn voor je! Genieten jullie nog maar van de laatste dagen daar. Liefs uit een zonnige achtertuin, Alex en Arda
  3. Hennie Slot:
    10 mei 2015
    Wat maken jullie een hoop mee. We zijn zo blij dat Ma het zo goed naar haar zin heeft.
    Geniet nog morgen van jullie laatste dag‼️‼️
  4. Bianca smolders:
    11 mei 2015
    klinkt allemaal heerlijk. mn interesse lijkt gewekt...er is van alles te beleven . uiteraard de geschiedenis, cultuur en de ontspanning...heel erg leuk om jullie blog te volgen! geniet...geniet...geniet...geniet, maar niet met mate!